jueves, 18 de octubre de 2012

Anàlisi del projecte: Escuela 2.0


El programa “Escuela 2.0” és un dels últims projectes d’integració de les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (TIC) en els centres educatius. El seu objectiu principal és posar en marxa les aules digitals del segle XXI, de les quals estiguin dotades d’infraestructures tecnològiques i de connectivitat.

Aquest programa es basa en els següents eixos:
  • Aules digitals. Dotar de recursos TIC als alumnes i als centres, com ordinadors portàtils per alumne i professor, i aules digitals.
  • Garantir la connexió a Internet i la interconnectivitat entre tots els equips de les aules. Així com la possibilitat d’accés a Internet en els domicilis dels alumnes en horaris especials.
  • Promoure la formació del professorat,tant en els aspectes tecnològics com en els aspectes metodològics i socials de la integració dels recursos en la pràctica docent.
  • Generar i facilitar l’accés a materials digitals educatius ajustats al disseny curricular tant per professors com pels alumnes i les seves famílies.
  • Implicar als alumnes i a les famílies en l’adquisició i ús dels recursos.


Totes les actuacions es centren en el tercer cicle d’Educació Primària, que van començar en el curs 2009-2010 amb tots els 5è de Primària dels centres públics, i desprès es va estendre a 6è de Primària i als dos primers cursos de la ESO.
La formació dels docents implicats en el Programa, així com la formació pels tècnics responsables del recolzament tècnic és fonamental per l’èxit de la iniciativa. La formació contemplava aspectes metodològics i de gestió d’una aula tecnològicament adaptada, i tots aquells aspectes de funcionalitat.
El Ministeri va ampliar la seva oferta de recursos a la Xarxa sobre els instruments de TIC i dels seus aspectes metodològics d’experimentació i innovació.

Des dels seus inicis s’han realitzat diversos congressos, concretament 3. El primer congrés tenia la finalitat de proporcionar un marc d’intercanvi d’experiències entre els professionals de tots els àmbits educatius de les diferents comunitats i ciutats autònomes. D’altra banda, el segon congrés tenia la finalitat de proporcionar un espai de trobada amb els professors participants al Programa Escuela 2.0, els responsables educatius de les comunitats i ciutats autònomes i de les empreses vinculades a l’àmbit de les TIC en educació. I l’últim congrés que s’ha realitzat tenia la finalitat de realitzar un balanç i una avaluació del desenvolupament del Programa durant els dos últims cursos, valorar l’impacte del procés de modernització del sistema educatiu i proporcionar un marc de trobada entre professors, responsables de l’administració educativa.

Per més informació podeu consultar el següent enllaç de la web del Ministeri:

o si voleu informació d'altres projectes i programes d'educació 2.0 consulteu:

Personalment crec que és una bona iniciativa per promoure i implementar les noves tecnologies a les aules. Si tots els objectius es desenvolupen correctament i s'imparteixen a totes les aules de Primària, i successivament a les de Secundària, el programa tindrà molt èxit, a més de tenir molta participació. El paper de les famílies crec que és important per tal d'incloure aquesta cultura digital als infants; així com també la formació dels docents que són la principal font de coneixement cap als alumnes.
El problema que genera aquest programa és la falta de capital econòmic que actualment hi ha als governs, ja que la proposta suposa una despesa, però a la llarga inversió, que ara mateix no es pot garantir.
El programa té aspectes innovadors, com és el cas del treball amb les famílies per tal d'implementar millor les noves tecnologies a l'educació, però a la vegada també té altres aspectes que són bàsics, i per tant no innovadors, com la connexió d'Internet a les aules dels centres educatius.

1 comentario:

  1. ¿Consideras que es un proyecto innovador? ¿Si, no? ¿Por qué?
    Menciona y razona algunos aspectos al respecto

    ResponderEliminar