martes, 2 de octubre de 2012

Sessió 1 (21-9-12)

 Pregunta personal / grupal per reflexionar: Quins són aquells canvis que podem observar des de fa 20 o 30 anys enrere, sobretot d’aquells aspectes cultural?


  • Informació immediata, al moment i per tant desencadena a tenir més informació.
  • Noves tecnologies, sobretot de la informació. Per exemple el llibre electrònic, l’internet, etc
  • Canvis constants, les coses no són per sempre à apareix el concepte de modernitat / societat líquida de Bauman
  • Augmenta l’esperança de vida, i per tant augmenta també la població.
  • Augment de la immigració
  • Tenim una gran varietat de dispositius
  •  Apareixen canvis en les relacions socials
  • Canvis en el món de l’oci i del lleure, aquests estan orientats i destinats al consumisme, en les qual hi apareixen moltes variables que poden influir
  •  Canvis en els rols i les estructures familiars tradicionals (menys fills, control maternitat, famílies monoparentals,etc.)
  • Canvis en els valors dels individus; en general la gent té menys paciència i vol les coses immediatament

En general tots aquests canvis s’emmarquen en un espai – temps en el qual tot passa molt ràpid i quan els individus ens adaptem a una cosa aquesta ràpidament ja ha canviat per esdevenir-ne una altra.

En la societat actual podem trobar diversos aspectes relacionats amb el canvi:
  • Avenços científics
  • Xarxes de distribució de la informació a nivell mundial
  • Increment de les activitats que es realitzen a distància
  • Ús de les TIC en gairebé totes les activitats de l’ésser humà
  • Profunds canvis en el món laboral
  • Imperatiu tecnològic à donar per bona i acceptar una cosa sense prèviament haver reflexionat de si em pot o ens pot anar bé o ens pot perjudicar
  • Necessitat d’informació permanent
  • Omnipresència de medis de comunicació de masses i Internet

Vídeo (visionat a l’aula)
La tecnologia no s’ha d’entendre com un aparell, sinó que pot ser-ho o no. La societat té el prejudici de pensar en tecnologia vol dir = aparells. El concepte esdevé ser més ampli, ja que són procediments de fer les coses i no únicament aparells. Per exemple una tecnologia no digital seria un llibre.


Què són les TIC?

Segons Cabero, 2000: “una serie de nuevos medios como les hipertextos, los multimedia, Ineternet, la realidad virtual o la televisión po satélite. Estas tecnologías giran de manera interactiva en torno a las telecomunicaciones, la informática y los audiovisuales y su hibridación como son los multimedia”.

Multimèdia: molts medis en un mateix suport (per exemple les pàgines web); realitat virtual; Internet; videoconferència; llibre; ...
Tots aquests elements formen part de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC)

Les TIC té les següents característiques:
  • Multimèdia
  • Hipertextual: per exemple una pàgina web, una informació enllaçada per nexos, etc.
  • So i imatge
  • Interactiva



Les TIC com a TAC

Tenen un sèrie de competències que cal desenvolupar-les i aquestes són les següents:

Competències docents a desenvolupar
  • Visió integrada del coneixement: limitació del coneixement, coneixement contextualitzar i global, situar la condició humana, etc.
  • Saber pedagògic: creador d’entorns d’aprenentatge
  • Entendre la tecnologia: apropiació d’aquesta
Competències del educant amb les TIC
  • Usuari eficaç i eficient: maneig tècnic (maneig i ús del software i hardware) i instrumental = habilitat tècnica
  • Usuari intel·ligent: Cognitiva: ús intel·ligent / Actitudinal: actitud positiva, ni tecnofobia (rebuig de la tecnologia sense lògica) ni tecnofilia (dependència i/o atracció a les tecnologies) / Política: anàlisi crític

Competències del educant

Desenvolupament de l’aprenentatge autònom:
  • Fer-se preguntes i formular-se problemes
  • Desenvolupar estratègies d’aprenentatge
  • Habilitats metes – cognitives
  • Descodificar i produir missatges en diferents suports
Com hauria de ser el maneig instrumental de les noves tecnologies?
  • De forma intel·ligent? No ho seria quan els infants es passen hores i hores davant un televisor o jugant a les videojocs.
  • Quina actitud hauríem de mostrar?
  • Quina importància té el seu ús?
  • Quin són els desenvolupaments de les competències que haurien de tenir les TIC?



TIC – TAC: ús educatiu

En les TIC i les TAC, dins un context educatiu, podem trobar tres tipus d’escenaris diferents:
  • Escenari buròcrata: petits ajustos / primer l’alfabetització digital: aprendre SOBRE les TIC / progressivament les TIC són com la font d’informació i de materials: aprendre DE les TIC / no hi ha modificació del desenvolupament de l’aprenentatge / ensenyament de programes: tractament de text, programes de dibuix, etc. / utilització d’alguns programes pel tractament de continguts (EAO, tutorials, etc).
  • Escenari reformista: aprendre SOBRE les TIC / aprendre DE les TIC / nous mètodes d’ensenyament – aprenentatge constructivistes que contemplen l’ús de les TIC com un instrument cognitiu (aprendre AMB les TIC) / ensenyament de programes / ensenyament de continguts / ús per una educació menys instructiva, ja que busca la informació i les simulacions.
  • Escenari holístic: els centres es desenvolupen amb una reestructuració de tots els seus elements / les xarxes socials, e-learning, treball col·laboratiu / les TIC s’utilitzen per activitats que no es podrien fer d’una altra forma.



No hay comentarios:

Publicar un comentario