- Informació immediata, al moment i per tant desencadena a tenir més informació.
- Noves tecnologies, sobretot de la informació. Per exemple el llibre electrònic, l’internet, etc
- Canvis constants, les coses no són per sempre à apareix el concepte de modernitat / societat líquida de Bauman
- Augmenta l’esperança de vida, i per tant augmenta també la població.
- Augment de la immigració
- Tenim una gran varietat de dispositius
- Apareixen canvis en les relacions socials
- Canvis en el món de l’oci i del lleure, aquests estan orientats i destinats al consumisme, en les qual hi apareixen moltes variables que poden influir
- Canvis en els rols i les estructures familiars tradicionals (menys fills, control maternitat, famílies monoparentals,etc.)
- Canvis en els valors dels individus; en general la gent té menys paciència i vol les coses immediatament
En general tots
aquests canvis s’emmarquen en un espai – temps en el qual tot passa molt ràpid
i quan els individus ens adaptem a una cosa aquesta ràpidament ja ha canviat
per esdevenir-ne una altra.
En la societat actual podem trobar diversos aspectes
relacionats amb el canvi:
- Avenços científics
- Xarxes de distribució de la informació a nivell mundial
- Increment de les activitats que es realitzen a distància
- Ús de les TIC en gairebé totes les activitats de l’ésser humà
- Profunds canvis en el món laboral
- Imperatiu tecnològic à donar per bona i acceptar una cosa sense prèviament haver reflexionat de si em pot o ens pot anar bé o ens pot perjudicar
- Necessitat d’informació permanent
- Omnipresència de medis de comunicació de masses i Internet
Vídeo (visionat a l’aula)
La tecnologia no
s’ha d’entendre com un aparell, sinó que pot ser-ho o no. La societat té el
prejudici de pensar en tecnologia vol dir = aparells. El concepte esdevé ser
més ampli, ja que són procediments de fer les coses i no únicament aparells. Per
exemple una tecnologia no digital seria un llibre.
Què són les TIC?
Segons Cabero,
2000: “una serie de nuevos medios como les hipertextos, los multimedia,
Ineternet, la realidad virtual o la televisión po satélite. Estas tecnologías
giran de manera interactiva en torno a las telecomunicaciones, la informática y
los audiovisuales y su hibridación como son los multimedia”.
Multimèdia: molts
medis en un mateix suport (per exemple les pàgines web); realitat virtual;
Internet; videoconferència; llibre; ...
Tots aquests
elements formen part de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC)
Les TIC té les següents
característiques:
- Multimèdia
- Hipertextual: per exemple una pàgina web, una informació enllaçada per nexos, etc.
- So i imatge
- Interactiva
Les TIC com a TAC
Tenen un sèrie de
competències que cal desenvolupar-les i aquestes són les següents:
Competències
docents a desenvolupar
- Visió integrada del coneixement: limitació del coneixement, coneixement contextualitzar i global, situar la condició humana, etc.
- Saber pedagògic: creador d’entorns d’aprenentatge
- Entendre la tecnologia: apropiació d’aquesta
- Usuari eficaç i eficient: maneig tècnic (maneig i ús del software i hardware) i instrumental = habilitat tècnica
- Usuari intel·ligent: Cognitiva: ús intel·ligent / Actitudinal: actitud positiva, ni tecnofobia (rebuig de la tecnologia sense lògica) ni tecnofilia (dependència i/o atracció a les tecnologies) / Política: anàlisi crític
Competències del
educant
Desenvolupament de
l’aprenentatge autònom:
- Fer-se preguntes i formular-se problemes
- Desenvolupar estratègies d’aprenentatge
- Habilitats metes – cognitives
- Descodificar i produir missatges en diferents suports
Com hauria de ser
el maneig instrumental de les noves tecnologies?
- De forma intel·ligent? No ho seria quan els infants es passen hores i hores davant un televisor o jugant a les videojocs.
- Quina actitud hauríem de mostrar?
- Quina importància té el seu ús?
- Quin són els desenvolupaments de les competències que haurien de tenir les TIC?
TIC – TAC: ús educatiu
En les TIC i les
TAC, dins un context educatiu, podem trobar tres tipus d’escenaris diferents:
- Escenari buròcrata: petits ajustos / primer l’alfabetització digital: aprendre SOBRE les TIC / progressivament les TIC són com la font d’informació i de materials: aprendre DE les TIC / no hi ha modificació del desenvolupament de l’aprenentatge / ensenyament de programes: tractament de text, programes de dibuix, etc. / utilització d’alguns programes pel tractament de continguts (EAO, tutorials, etc).
- Escenari reformista: aprendre SOBRE les TIC / aprendre DE les TIC / nous mètodes d’ensenyament – aprenentatge constructivistes que contemplen l’ús de les TIC com un instrument cognitiu (aprendre AMB les TIC) / ensenyament de programes / ensenyament de continguts / ús per una educació menys instructiva, ja que busca la informació i les simulacions.
- Escenari holístic: els centres es desenvolupen amb una reestructuració de tots els seus elements / les xarxes socials, e-learning, treball col·laboratiu / les TIC s’utilitzen per activitats que no es podrien fer d’una altra forma.
No hay comentarios:
Publicar un comentario