“Innovación pedagógica con TIC y el
desarrolo de las competencias informacionales y digitales” de Manuel Area
Moreira
Aquest text es divideix en 4 apartats en els quals s’exposen diferents de
les TIC i del seu desenvolupament de les competències dins les aules. Els 4
apartats són: el problema educatiu ja no
és l’absència de les tecnologies als centres escolars; la qüestió a plantejar-nos: en quina mesura les TIC estan generant
innovació pedagògica a la pràctica docent?; el desenvolupament de les competències informacionals i digitals en
l’alumnat com a eix per a l’ús pedagògic de les TIC a les aules; i per
últim la necessitat de donar coherència
pedagògica a les pràctiques d’aula amb TIC: una proposta classificadora de els
activitats.
En el primer punt, el problema
educatiu ja no és l’absència de les tecnologies als centres escolars ens
exposa la incorporació de les TIC com una de les línies de prioritat de les
polítiques educatives governamentals. En el cas d’Espanya, en els últims anys
hi hagut un augment del percentatge de centres educatius que incorporen les TIC
a les aules. És important, que tinguem en compte el context actual en el que
vivim, un context de crisi econòmica i veure com evolucionen aquestes dades. Tot
i que és cert i és una realitat que cal introduir les TIC (ordinadors i
Internet) a les aules dels centres educatius, també és important tenir una
visió àmplia dels diversos contextos i realitats socioeconòmiques i educatives
que els alumnes es poden trobar. Per tant, cal que les polítiques generin
alternatives a la introducció de les TIC a les aules per tal que tothom en
pugui gaudir i fer-ne ús amb les pateixes possibilitats.
En el següent punt, la qüestió a
plantejar-nos: en quina mesura les TIC estan generant innovació pedagògica a la
pràctica docent?, ens exposa quin és l’ús actual i si aquestes desencadenen
usos de pràctica pedagògica. Per tant, és important plantejar-nos que està
passant realment amb al innovació pedagògica (si es fa o no) i que ens hauria
d’aportar les TIC, així com quin ús se li dóna com a educadors i educadores que
som. Per tal de poder, minvar aquest problema seria interessant proporcionar
més formació als docents sobre com aplicar les TIC sense establir mètodes
tradicionals.
En el tercer punt, el desenvolupament
de les competències informacionals i digitals en l’alumnat com a eix per a l’ús
pedagògic de les TIC a les aules, ens exposa la importància de realitzar
unes pràctiques innovadores pel que fa als aprenentatges dels alumnes dels
centres educatius. És important que es doni èmfasi en l’alfabetització digital
a tots els nivells educatius i edats, a més de fomentar-la al mateix nivell que
l’alfabetització en la lectoescriptura.
En el darrere apartat del text, la
necessitat de donar coherència pedagògica a les pràctiques d’aula amb TIC: una
proposta classificadora de els activitats, ens exposa la idea que la
planificació d’activitats relacionades amb la tecnologia no poden realitzar-se
de forma espontània, sinó que han de partir d’un model educatiu que guiï i
tingui coherència. Per tant, és important que els centres educatius estableixin
una concordança entre allò que volen ensenyar i les TIC, per tal de no generar
conflictes alhora de treballar el continguts.
Per concloure, podem afirmar que és important la incorporació i la
utilització de les TIC en els centres educatius, ja que proporcionen innovació
en els mètodes didàctics i en les pràctiques docents. A més, es pot plantejar
com una tasca lenta i difícil, però no impossible, ja que cal una bona
coordinació entre l’ensenyament tradicional i l’ensenyament a través de les noves
tecnologies.
No hay comentarios:
Publicar un comentario