Web 2.0 – Una visió reflexiva
Web 1.0 i web 2.0
Web 1.0
Primer
fase à web informativa: notícies i informació específica
Segons fase
à aparició dels serveis interactius: fòrums, servei de
missatgeria i e-banking
Web 2.0
Es converteix
en una plataforma de: distribució de serveis, construcció d’informació,
separació entre contingut i presentació, col·laboració i sindicació.
Principis
- La web com una plataforma
- Aprofitar la intel·ligència col·lectiva
- La gestió de la base de dades com a competència bàsica
- El fi de les actualitzacions és el software
- Model de programació lleuger. Busca la simplicitat
- Software no limitat a un únic dispositiu
Principals aplicacions
La web
2.0 té 3 principals aplicacions:
- Aplicació on – line: trobem processadors de text, fulls de càlcul, base de dades i calendari de tasques.
- Eines de publicació: trobem el blog, els mapes conceptuals, el webquest i la wiki.
- Gestió de la informació: trobem els indicadors del contingut, els marcadors socials, les pàgines d’inici i el mashup.
Col·laboració i/o intel·ligència?
Col·laboració
à què implica col·laborar?, què és una comunitat virtual?
Intel·ligència
col·lectiva à com es construeix el coneixement?, coneixement expert vs
intel·ligència col·lectiva
Estudis realitzats
- Tipus i extensió del diàleg electrònic
- Els patrons de recolzament dels professors i les interaccions entre ambdós (instrucció, pregunta, estructuració de les tasques, estructuració cognitiva, etc.).
- El grau de relacions participatives entre els participants.
- Interactivitat i de tipus d’interacció.
- Altres processos de discurs (rols, poder, autoritat, etc.).
Dimensions d’anàlisi
- Participativa: número de missatge / declaracions que es transmeten per una persona o grup. Exemple: número de missatges.
- Social: declaració no directament relacionada amb el contingut del curs. Exemple: presentació.
- Interactiva: cadena de missatges interconnectats.
- Cognitiva: declaració que es refereix a coneixements i habilitats relacionades amb el procés d’aprenentatge. Exemple: formular preguntes, realitzar inferències, formular hipòtesis.
- Meta – cognitiva: declaracions relacionades amb el coneixement i les habilitats que mostren autocontrol, consciència i auto – regulació de l’aprenentatge. Exemple: comentaris sobre la forma en que un fa una tasca. Ser conscient d’allò que s’aprèn.
Coneixement obert
- Intercreativitat (Berners – Lee, 1996)
- Intel·ligència col·lectiva (Lévy, 2004)
- Multituds d’intel·ligències (Rheingold, 2002)
- La saviesa de les multituds (Surowiecki, 2004) à diversitat d’opinions entre els grups que conformen el grup; independència del criteri; cert grau de descentralització que permet l’existència de subgrups dins els col·lectiu; existència d’algun mecanisme d’inclusió dels judici individuals en una decisió col·lectiva.
- Arquitectura de la participació (O’Reilly, 2005)
Blogs – Wikis: ús educatiu
Blog:
forma ràpida de publicar informació a la web.
- Llista d’entrades de diversos textos.
- Comentaris als textos publicats.
- Calendari / arxius dels textos.
- Categories: classificació temàtica.
- Enllaços a altres blogs.
- Pàgines que tenen un servei públic.
- Accés a través del navegador.
- Notació senzilla per donar format i crear enllaços.
- Conservar el historial de canvis.
Altres elements d’avaluació
- Qualitat dels processos comunicatius, de col·laboració, de participació.
- Simplicitat en l’ús.
- Qualitat de l’entorn audiovisual i intencional.
- Qualitat dels continguts.
- Sistema de navegació i interacció.
- Multidireccionalitat de la comunicació.
- Potencialitat comunicativa.
- Originalitat.
- Capacitat de motivació.
- Potencialitat dels recursos didàctics.
- Foment de la iniciativa i l’auto – aprenentatge.
No hay comentarios:
Publicar un comentario