lunes, 21 de enero de 2013

Sessió 7 (30-11-12)


Web 2.0 – Una visió reflexiva

Web 1.0 i web 2.0
Web 1.0
Primer fase à web informativa: notícies i informació específica
Segons fase à aparició dels serveis interactius: fòrums, servei de missatgeria i e-banking
Web 2.0
Es converteix en una plataforma de: distribució de serveis, construcció d’informació, separació entre contingut i presentació, col·laboració i sindicació.

Principis
  • La web com una plataforma
  • Aprofitar la intel·ligència col·lectiva
  • La gestió de la base de dades com a competència bàsica
  • El fi de les actualitzacions és el software
  • Model de programació lleuger. Busca la simplicitat
  • Software no limitat a un únic dispositiu
Principals aplicacions

La web 2.0 té 3 principals aplicacions:
  1. Aplicació on – line: trobem processadors de text, fulls de càlcul, base de dades i calendari de tasques.
  2. Eines de publicació: trobem el blog, els mapes conceptuals, el webquest i la wiki.
  3. Gestió de la informació: trobem els indicadors del contingut, els marcadors socials, les pàgines d’inici i el mashup.

Col·laboració i/o intel·ligència?

Col·laboració à què implica col·laborar?, què és una comunitat virtual?
Intel·ligència col·lectiva à com es construeix el coneixement?, coneixement expert vs intel·ligència col·lectiva

Estudis realitzats
  • Tipus i extensió del diàleg electrònic
  • Els patrons de recolzament dels professors i les interaccions entre ambdós (instrucció, pregunta, estructuració de les tasques, estructuració cognitiva, etc.).
  • El grau de relacions participatives entre els participants.
  • Interactivitat i de tipus d’interacció.
  • Altres processos de discurs (rols, poder, autoritat, etc.).
Dimensions d’anàlisi
  • Participativa: número de missatge / declaracions que es transmeten per una persona o grup. Exemple: número de missatges.
  • Social: declaració no directament relacionada amb el contingut del curs. Exemple: presentació.
  • Interactiva: cadena de missatges interconnectats.
  • Cognitiva: declaració que es refereix a coneixements i habilitats relacionades amb el procés d’aprenentatge. Exemple: formular preguntes, realitzar inferències, formular hipòtesis.
  • Meta – cognitiva: declaracions relacionades amb el coneixement i les habilitats que mostren autocontrol, consciència i auto – regulació de l’aprenentatge. Exemple: comentaris sobre la forma en que un fa una tasca. Ser conscient d’allò que s’aprèn.

Coneixement obert
  • Intercreativitat (Berners – Lee, 1996)
  • Intel·ligència col·lectiva (Lévy, 2004)
  • Multituds d’intel·ligències (Rheingold, 2002)
  • La saviesa de les multituds (Surowiecki, 2004) à diversitat d’opinions entre els grups que conformen el grup; independència del criteri; cert grau de descentralització que permet l’existència de subgrups dins els col·lectiu; existència d’algun mecanisme d’inclusió dels judici individuals en una decisió col·lectiva.
  • Arquitectura de la participació (O’Reilly, 2005)


Blogs – Wikis: ús educatiu

Blog: forma ràpida de publicar informació a la web.
  • Llista d’entrades de diversos textos.
  • Comentaris als textos publicats.
  • Calendari / arxius dels textos.
  • Categories: classificació temàtica.
  • Enllaços a altres blogs.
Wiki: eina per a la producció en línia d’hipertextos en col·laboració / lloc web col·laboratiu que pot ser editat per varis usuaris/es i així poden escriure de forma col·laborativa.

  • Pàgines que tenen un servei públic.
  • Accés a través del navegador.
  • Notació senzilla per donar format i crear enllaços.
  • Conservar el historial de canvis.
Alguns blogs i wikis que poden trobar són: de docents; d’estudiants; de les aules; com a portafolis; dels propis centres; i com a treball col·laboratiu.

Altres elements d’avaluació
  • Qualitat dels processos comunicatius, de col·laboració, de participació.
  • Simplicitat en l’ús.
  • Qualitat de l’entorn audiovisual i intencional.
  • Qualitat dels continguts.
  • Sistema de navegació i interacció.
  • Multidireccionalitat de la comunicació.
  • Potencialitat comunicativa.
  • Originalitat.
  • Capacitat de motivació.
  • Potencialitat dels recursos didàctics.
  • Foment de la iniciativa i l’auto – aprenentatge.







No hay comentarios:

Publicar un comentario