domingo, 20 de enero de 2013

Sessió 5 (16-11-12)


Els medis audiovisuals – Concepte, línies de treball, dificultats, actualitat

Medis audiovisuals: obres que s’expressen a través de les imatges i els sons. Els principals són: cine, televisió i vídeo segons De Pablo, 1995; i cine, ràdio, televisió i vídeo segons Area, 2009.

Els mitjans de comunicació massiva són producte del consum, a través de les industries culturals i genera una cultura de masses en el qual podem trobar la audiència (és controlada, però també és activa en el consum del productes).

En uns inicis es tenia una concepció lineal del medis audiovisuals, ja que es creia que aquest tenia el màxim poder. Actualment, no és així, sinó que l’audiència és qui té el poder.

Medis de comunicació massiva
Des de la sociologia se’ls considera:
  1. Indústria creixent i canviant que proporciona llocs de treball, produeix béns i serveis i alimenta les industries relacionades; també formen una institució en sí mateixos.
  2. Recurs molt poderós: mitjà de control, manipulació i innovació de la societat.
  3. Terreny en el que es discuteixen assumptes de la vida pública.
  4. Font dominant de definicions i imatges de la realitat social pels individus, els grups i les societats, expressen valors i judicis normatius barrejats amb les notícies i els entreteniments.
Concepcions de l’ús en l’educació
Es consideren 3 enfocament totalment necessaris a integrar-los a la comunitat educativa.
  1. Enfocament gramatical o d’ensenyament del llenguatge audiovisual: alfabetitzar el llenguatge audiovisual (so i imatge). Missatges construïts a partir de la relació dels components.
  2. Enfocament centrat en la tecnologia o les dimensions tècniques de materials dels medis: saber utilitzar els programes i els materials; cada vegada aquest aspecte se li dóna més importància.
  3. Enfocament socio – ideològic d’anàlisis dels continguts i dels missatges dels medis: anàlisi del contingut.

Pel desenvolupament de l’autonomia crítica (Masterman, 1992): “la labor, realmente importante y difícil, del profesor…consiste en desarrollar suficientemente en los alumnos la confianza en sí mismos y la madurez crítica para que sean capaces de aplicar juicios críticos a los documentos de los textos que encuentren en el futuro. La prueba dura de cualquier programa de educación de medios es comprobar en qué medida los alumnos son críticos en la utilización y comprensión de los medios cuando el profesor no está delante. El objetivo primordial, no es simplemente el conocimiento y comprensión críticos, es la autonomía crítica”.

Medis audiovisuals a les escoles
Poca utilització per (Sevillano i Bartolomé, 1994; Sancho, 2002; Area, 2005):
  • Dificultats del medi: cost elevat i mercat de vídeo vs mercat del llibre de text i poca producció per l’educació.
  • Dificultats del professorat: falta de formació tècnica i didàctica.
  • Dificultats del centre: poca dotació, ubicació allunyada del context aula, resistència a lo audiovisual

La televisió educativa
Etapes:
  • L’escola per televisió.
  • Desenvolupament televisiu per l’escola
  • Què és la televisió educativa? Què és la didàctica educativa?
  • Digitalització i globalització
  • Televisió interactiva
La web audiovisual
La web sempre ha estat audiovisual encara que no es potencia; s’han realitzat avançament tècnics que han fet augmentar la presència d’audiovisual a al web; la possibilitat de publicar vídeos ha sigut molt important, ja que ha fet reduir costos.
Raons:
  • Espai gratuït de distribució de vídeo.
  • Seqüències accessibles des de Internet.
  • Estandaritzar un format de vídeo a Internet.
  • El nou format pot ser gravat en webcams.
  • Es poden editar en programes gratuïts.
  • Disminueix la qualitat però augmenta la creativitat

Balanç i possibilitats
  • Aprendre a expressar-nos amb imatges (coneixements tècnics, expressius, estratègies d’aprenentatge).
  • Aprendre a donar significat a la creixent quantitat de missatges audiovisuals.
  • Crear versions alternatives a missatges que poden tenir un anàlisis ideològic, crear la pròpia versió.
  • Treballar amb els continguts de la televisió.
  • Crear produccions audiovisuals que ens ajuden a comprendre millor.
  • Utilitzar un bagatge audiovisual ja productiu: interacció i integració significativa.
  • Ser productius de versions reals





No hay comentarios:

Publicar un comentario