E-learning o Educació a Distància
Aproximació al concepte
- Formacíó mitjançant o basada en la “web”, campus virtual o entorn virtual d’aprenentatge (Duart i Sagrà, 1999)
- Ensenyament i aprenentatge a distància mitjançant la “web” (Romiszowski, 1999)
- Espais virtuals d’aprenentatge i educació a distància (Estebanell y Ferrès, 2001)
- Formació mitjançant Internet i teleformació (Marcelo, 2000)
- Entorns virtuals d’ensenyament o sistemes de teleformació (Marquès, 2000)
- Plataformes tecnològiques (Ballesteros. 2002)
Anàlisis de definicions caracteritzades per la pedagogia
Un
enfocament innovador per desenvolupar programes d’ensenyament basats en la
hipermèdia per una audiència petita, utilitzat en atributs i recursos d’Internet
per crear ambients d’aprenentatge ben dissenyats, centrats en els alumnes, interactius
i facilitadors (Khan, 2001).
L’aplicació
d’un repertori d’estratègies orientades cognitivament i portades a terme en un
ambient d’aprenentatge constructivista y col·laboratiu, utilitzant els atributs
i els recursos d’Internet (Relan i Gillani, 1997).
Caracterització
pedagògica: aprenentatge actiu, aprenentatge obert o distribuït, aprenentatge
flexible o autònom, aprenentatge col·laboratiu.
Components tecnològics i pedagògics
Dimensions
tecnològiques:
- Plataforma
- Gestió de continguts
- Activitats d’ensenyament
- Administració
- Serveis de comunicació
- Altres aplicacions: VLE o PLE
Dimensions
pedagògiques:
- Informativa
- Praxis
- Comunicativa
- Tutorial i avaluativa
E – learning – aprenentatge col·laboratiu
- Compartir objectius i distribuir tasques.
- Procés d’ensenyament estructurat pels docents (cooperació – col·laboració).
- Treball sobre els problemes, casos o projectes.
- Treball sobre hipòtesis o formulació de problemes.
E – learning – educació superior / formació en el treball
- Aplicacions en l’ensenyament superior à problemàtiques. Falta de competències docents i falta de competències dels alumnes.
- Aplicacions en al formació pel treball à educació molt pautada, propostes pedagògiques pobres.
Principis de disseny i avaluació de les propostes
- Crear espais perquè els estudiants parlin i es comuniquin permanentment. Exemple: fòrums, xats, blogs, e – mail...
- Plantejar tasques que exerceixin activitats intel·lectuals que siguin potents dels estudiants.
- Combinar tasques individuals amb altres col·lectius.
- Oferir un calendari detallat amb les tasques del curs.
- Incorporar guies i recursos per la realització autònoma de les activitats.
- Estimular la motivació i la participació dels alumnes.
- Incorporar documents de consulta sobre els contingut en diferents formats
- Mantenir de forma periòdica la taula de notícies del professorat.
- Establir públicament els criteris d’avaluació.
- Oferir tutoritzacions i feedbacks continuats entre professors i alumnes, sobre tot allò relacionat amb la avaluació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario