martes, 22 de enero de 2013

Sessió 8 (14-12-12)


E-learning o Educació a Distància

Aproximació al concepte
  • Formacíó mitjançant o basada en la “web”, campus virtual o entorn virtual d’aprenentatge (Duart i Sagrà, 1999)
  • Ensenyament i aprenentatge a distància mitjançant la “web” (Romiszowski, 1999)
  • Espais virtuals d’aprenentatge i educació a distància (Estebanell y Ferrès, 2001)
  • Formació mitjançant Internet i teleformació (Marcelo, 2000)
  • Entorns virtuals d’ensenyament o sistemes de teleformació (Marquès, 2000)
  • Plataformes tecnològiques (Ballesteros. 2002)
Anàlisis de definicions caracteritzades per la pedagogia

Un enfocament innovador per desenvolupar programes d’ensenyament basats en la hipermèdia per una audiència petita, utilitzat en atributs i recursos d’Internet per crear ambients d’aprenentatge ben dissenyats, centrats en els alumnes, interactius i facilitadors (Khan, 2001).

L’aplicació d’un repertori d’estratègies orientades cognitivament i portades a terme en un ambient d’aprenentatge constructivista y col·laboratiu, utilitzant els atributs i els recursos d’Internet (Relan i Gillani, 1997).

Caracterització pedagògica: aprenentatge actiu, aprenentatge obert o distribuït, aprenentatge flexible o autònom, aprenentatge col·laboratiu.

Components tecnològics i pedagògics

Dimensions tecnològiques:
  • Plataforma
  • Gestió de continguts
  • Activitats d’ensenyament
  • Administració
  • Serveis de comunicació
  • Altres aplicacions: VLE o PLE
Dimensions pedagògiques:
  • Informativa
  • Praxis
  • Comunicativa
  • Tutorial i avaluativa
Presència cognitiva, social i docent (Garrison et al, 2005)

E – learning – aprenentatge col·laboratiu
  • Compartir objectius i distribuir tasques.
  • Procés d’ensenyament estructurat pels docents (cooperació – col·laboració).
  • Treball sobre els problemes, casos o projectes.
  • Treball sobre hipòtesis o formulació de problemes.

E – learning – educació superior / formació en el treball
  • Aplicacions en l’ensenyament superior à problemàtiques. Falta de competències docents i falta de competències dels alumnes.
  • Aplicacions en al formació pel treball à educació molt pautada, propostes pedagògiques pobres.

Principis de disseny i avaluació de les propostes
  1. Crear espais perquè els estudiants parlin i es comuniquin permanentment. Exemple: fòrums, xats, blogs, e – mail...
  2. Plantejar tasques que exerceixin activitats intel·lectuals que siguin potents dels estudiants.
  3. Combinar tasques individuals amb altres col·lectius.
  4. Oferir un calendari detallat amb les tasques del curs.
  5. Incorporar guies i recursos per la realització autònoma de les activitats.
  6. Estimular la motivació i la participació dels alumnes.
  7. Incorporar documents de consulta sobre els contingut en diferents formats
  8. Mantenir de forma periòdica la taula de notícies del professorat.
  9. Establir públicament els criteris d’avaluació.
  10. Oferir tutoritzacions i feedbacks continuats entre professors i alumnes, sobre tot allò relacionat amb la avaluació.





No hay comentarios:

Publicar un comentario